استرس داشتن

پنجشنبه 3 خرداد 1397
0:01
www.Alinaseri.ir

یک روانپزشک گفت: امکان دارد افراد با یک استرس به ظاهر کوچک مانند جریمه رانندگی یا اعلام تعطیلی ناگهانی تعادل خود را از دست بدهند و دچار در هم ریختگی روان یا جسم شوند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛یک روانپزشک درباره برخی تصمیمات از جمله تعطیلی‌های ناگهانی در کشور اظهار داشت: گاهی فرد که تحت استرسورهای متعدد قرار دارد و با این همه تحمل کرده است ولی امکان دارد با یک استرسور به ظاهر کوچک مانند جریمه رانندگی یا اعلام تعطیلی ناگهانی تعادل خود را از دست دهد و دچار در هم ریختگی روانی یا جسمی شود. به همین دلیل است که زندگی در محیط های پر از استرسور با افزایش تعداد و شدت بیماری‌ها مرتبط است.

عضو هیات مدیره انجمن علمی روانپزشکان ایران:مردم واژه‌های استرس و استرسور را معمولا معادل یکدیگر به کار می‌برند، اما این دو متفاوت هستند، استرسور عبارت است از عامل فشار روانی؛ استرس نیز حالتی است که به دنبال فشار روانی ایجاد می‌شود، استرسورها عموما دگرگونی‌های روانی--اجتماعی هستند که فرد را به چالش می‌کشند و نیاز به سازگاری دوباره را ایجاد می‌کنند و تا زمانی که این سازگاری ایجاد شود علائم روانی و جسمی در فرد پدید می‌آید که نشان می‌دهد فرد دچار مشکل است.

وی بیان داشت: این علائم به شکل اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و شکایت‌های جسمی روانزاد است، بطوریکه دکتر هولمز - روانپزشک همراه با راهه - روانشناس تصمیم گرفتند استرسورها را به صورت کمیت قابل اندازه گیری مشخص کنند، آنان با مصاحبه با چند هزار نفر توانستند جدولی تهیه کنند که درجه نسبی استرسورها را نشان می‌داد، آنان پی بردند که که شدیدترین استرسور عبارت است از مرگ همسر؛ و آنان درجه 100 را به این موضوع اختصاص دادند.

وی گفت: استرسورهای شدید بعدی برای نمونهطلاق درجه 733 قرار گرفت. نکته جالب آنکه نه فقط رویدادهای ناخوشایند بلکه رویدادهای خوشایندی که نیاز به تغییر در جنبه‌های متعدد زندگی را پدید می‌آورد می‌تواند ایجاد فشار روانی کند برای نمونه ازدواج درجه 50 را به خود اختصاص می‌دهد، بیماری فرد 53 درجه، وام عمده مسکن درجه 32، تعطیلات پیش بینی نشده درجه 12 و جریمه شدن برای خلاف رانندگی درجه 11 را بین شدت استرسورها دارد.

او بیان داشت: استرسورها می‌تواند در کسانی که زمینه بیماری روانی یا جسمی را دارند سبب آشکار شدن بیماری شود، موضوع مهم آن است که اگر فرد در عرض مدت کوتاه در معرض استرسورهای متعدد قرار بگیرد بدون زمینه بیماری هم دچار بیماری می‌شود و بیماری او می‌تواند روانی یا روان-تنی باشد (مانند کولیت عصبی، افزایش اولیه فشار خون، بیماریهای عروق قلبی).

منبع:تسنیم

انتهای پیام/


موضوعات: مطالب پزشکی,
[ بازدید : 1104 ] [ امتیاز : 3
]

مطالب مرتبط

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر