انشاء در مورد روز دختر

دوشنبه 25 تير 1397
11:58
مینا

در مورد روز دختر مقاله‌های بسیاری نوشته شده است که به دلیل جایگاه خاص روز دختر در ایران است، زیرا روز ملی دختران مصادف با روز ولادت حضرت معصومه دختر امام هفتم شیعیان انتخاب شده است و علاوه بر جشن ملی، یک جشن مذهبی نیز هست. در ادامه می‌توانید مجموعه متن‌های متنوع ادبی، احساسی، تاریخی و مذهبی درباره روز دختر را بخوانید.
در مورد روز دختر (مقالات زیبای روز دختر)
ستاره | سرویس سرگرمی ـ سخنان بسیاری در مورد اینکه روز دختر چه روزی است، گفته شده و متن روز دخترفراوان نوشته شده است. آنچه در این میان اهمیت دارد، شناخت دختران و آشنا شدن با جایگاه آنها در روز دختر است. در مطلبی که پیش روی شماست چهار مقاله درباره روز دختر در سبک‌ها و محتواهای مختلف انتخاب کرده‌ایم و مطالعه آنها را در روز دختر به همه مخاطبان خوب ستاره توصیه می‌کنیم.

در صورتی که قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست زیر به موضوع دلخواه خود برسید:


در مورد روز دختر (مقالات زیبای روز دختر)

مقاله احساسی در مورد روز دختر

اصلاً هنرمند به دنیا می‌آیند، نه، اینها خود هنر هستند، یک تابلوی بی‌نظیر که نقاش‌اش حتماً در حال خود نبوده که آن‌ها را این گونه بی‌محابا زیبا کشیده. موزونی یک سمفونی هیجان آور هستند.
لطافت آنها گلبرگ را به تمسخر می‌گیرد. ظرافت صدایشان گوش نوازترین موسیقی دنیاست و نگاه‌شان مسحور کننده‌ترین سحر در تمام طول تاریخ بوده است. کاش تاریخ را آنها می‌نوشتند. آن دستان ظریف نوشتن را بهتر بلدند.
اخم‌هایشان صاعقه‌وار آتش می‌زنند و خنده‌های از ته دلشان جهان را به رقص وا می‌دارد. اصلاً رقص برای آنها آفریده شده. وقتی آرام و موزون در آغوش هوا می‌خرامند انگار رؤیا جان می‌گیرد.
اشک‌هایشان جوشش چشمه‌ای‌ست از هزارتوی محبت، خواستن و پاکی. کاش تاریخ را اینها می‌نوشتند. دختران را می‌گویم. آن وقت تاریخی لطیف‌تر، خوش آهنگ‌تر، آرام‌تر و شیرین‌تری داشتیم.
تاریخ مردان پر از خشونت و بدآهنگی و کینه است. دختران می‌توانند با آبشار مویی صلح بیافرینند و آنگاه دیگر نیازی به مذاکره نبود. زیبایی‌شان کینه و بدی را به قتلگاه می‌برد.
اصلاً بین خودمان بماند، وسایل آرایش برای دختران نیست که، برای مردان است. این حجم زیبایی، ظرافت و توازن به مشاطه نیاز ندارد که. ای کاش تاریخ را دختران و زنان می‌نوشتند تا شاید هوای نفس کشیدن در تاریخ، در دنیا پاک‌تر و زلال‌تر می‌بود.
زیباترین زیبایی‌های عالم، روزتان مبارک
امین حلمی

در مورد روز دختر (مقالات زیبای روز دختر)

مقاله ادبی در مورد روز دختر

دختر یعنی تمام لحظه‌های خوب لبخندهای خدا از ته دل. از ابتدای ریشه زدن ریشه‌های زندگی در خاک وجود تک تک انسان‌ها. دختر یعنی کاشتن هر روز یک درخت و کمک به سبزتر کردن صمیمیت انسان‌ها.
تو تنها کسی هستی که روزی خدا پنجره اتاقش را باز کرد و پروازت داد روی زمین.
در مسیر راه کم کم بال‌هایت از بین رفت. شکل زیبایی گرفتی. تو شدی تنها کسی که وقتی روی زمین راه می‌رود، باران نعمت‌های خدا از بازترین پنجره‌ها، زمین را رنگارنگ می‌کند. تو با یک سفینه پُر از ابرهای باران‌زا و آرزوآور آمدی. آمدی تا بگویی قشنگ‌ترین لحظه‌ها را می‌شود در کنار تو سپری کرد. فقط کافی است قدر تو را بدانیم.
اصلاً اگر تو نبودی، دردانه بودن هم معنایی نداشت. عزیز خانه بودن، رنگی نداشت. بانوی خانه شدی.
تو انتظار خوش آب و رنگ مادری هستی، که چشم‌هایش به راه آمدنت دوخته است تا به یک همزبان همیشگی برسد. به یکی که وجودش امنیت‌ساز است. هم برای حالا و هم برای وقتی که قرار است مادر شود. پس مبارک است…
تو بازکننده ابروهای گره خورده پدری هستی، که هنوز بار توی دست‌هایش را روی زمین نگذاشته، روی شانه‌هایش یک جای خالی دارد که می‌تواند برای تو محکم و همیشگی باشد تا بتوانی به آن تکیه کنی و ببالی. بخاطر بودنش، بخاطر بودن خودت.
بگذار رو راست بگویم، خیلی خوشحالم که هستی، که خدا اجازه داده باشی، که سر و کله تو، توی زندگی ما پیدا شد، البته یک‌هویی.
می‌دانی؟ تو نقطه اتصال یک عشق سالمی که می‌توانی در بعدازظهر یک روز برفی پایش را روی زمین بگذارد و سردی‌ها را از بین ببرد. سیاهی‌ها را از بین ببرد، زشتی‌ها رو نابود کند، پس خوب آمدی.
کسی که پایه‌های یک آشیانه محکم است از همان ابتدا تا هر وقتی که صبح از خواب بیدار می‌شود و بتواند چشمانش را باز کند. آورنده لبخند به روی لب‌ها و پاشیدن طعم لبخندهایی از جنس رنگین کمانست. خوش رنگ… دختری…
دختر یعنی تمام لحظه‌های خوب لبخندهای خدا از ته دل. از ابتدای ریشه زدن ریشه‌های زندگی در خاک وجود تک تک انسان‌ها. دختر یعنی کاشتن هر روز یک درخت و کمک به سبزتر کردن صمیمیت انسان‌ها. یعنی پیچیدن بوی گل‌های یاس درون باغچه زندگی.
دختری که با وقار و غرورش همه را به وجد می‌آورد. کسی که با حجابش تمام پل‌های متانت را یکی یکی آجر چینی می‌کند و همه را به تحسین وا می‌دارد...
پس روزت مبارک
نیلوفر ناظری

در مورد روز دختر (مقالات زیبای روز دختر)

مقاله تاریخی در مورد روز دختر

روز دختر در ایران همه ساله برابر با اول ذی‌القعده و مصادف با سالروز تولد حضرت معصومه (س) است و طی چندین مراسم‌ مختلف مذهبی فرهنگی گرامی داشته می‌شود. روز دختر در ایران در رسانه‌های خبری و اجتماعی نیز بازتاب وسیعی می‌یابد. در ادامه کوشیدیم از خلال کتب تاریخی و تقویم‌های مختلف روز دختر را بیابیم.

روز دختر در جهان
روز دختر در جهان در تاریخ ۱۱ اکتبر برابر با ۲۰ مهر هر سال برگزار می‌شود. البته اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، روز جهانی دختر بچه‌ها (International Day of Girl Child). گرامی‌داشت روز دختر در جهان قدمت زیادی ندارد و از سال ۲۰۱۲ توسط سازمان ملل نام‌گذاری و به صورت رسمی آغاز شده است و هدف از آن ایجاد فرصت‌های بیش‌تر اجتماعی، بهبود وضعیت تغذیه و سلامت دختر خانم‌ها و رفع نابرابری‌ها ذکر می‌شود، البته چند سال قبل از این که سازمان ملل روز دختر را رسماً تعیین و اعلام کند، برخی انجمن‌ها و فعالان اجتماعی در سراسر جهان برای اعلام رسمی چنین روزی تلاش زیادی به خرج داده بودند. سازمان ملل متحد، در وب سایت خود صفحه‌ای را به این موضوع تخصیص داده که در آن اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌های خود را در خصوص این روز در آن تشریح می‌کند.

روز دختر در ایران
در سال ۱۳۸۵ رویدادی تأثیرگذار برای دختران کشورمان اتفاق افتاد. شورای عالی انقلاب فرهنگی، براساس پیشنهاد فرهنگسرای دختران، روز مبارک تولد حضرت فاطمه معصومه(س)، کریمه اهل بیت را به عنوان «روز ملی دختران» تصویب و اعلام نمود و بر همین اساس نیز طی جشنی در روز میلاد آن حضرت، اولین سالروز ملی دختران گرامی داشته شد و فرهنگسرای دختران به عنوان دبیرخانه دائمی روز ملی دختران انتخاب گردید.

روز دختر در ایران باستان
سپندارمذ یا سپندارمذگان در ایران باستان به عنوان یادبود روز زن جشن گرفته می‌شده. در حقیقت، سپندارمذ، نام ایزدبانو یا الهه و نگهبان سرزمین سبز و نماد باروری است. به همبن سبب، این نام‌گذاری با روز مادر تناسب بیشتری دارد. این رسم، یادگاری از زمان هخامنشیان است. ۵ اسفند، برابر با ۲۴ فوریه میلادی، در تقویم پارسی ایران به عنوان روز سپندارمذگان یا روز زن نامگذاری شده. همچنین همین روز به اسفندگان نیز مشهور است. روزی که مختص به دختر باشد، در تقویم ایران باستان یافت نشد و عموماً همین روز سپندارمذ به عنوان گرامیداشت روز زن، مادر و دختر جشن گرفته می‌شده است.

در مورد روز دختر (مقالات زیبای روز دختر)

مقاله مذهبی در مورد روز دختر

نهال اسلام در زمانی جوانه زد که مردمان زمانش، جاهلانه ارزشی برای زن و دختر قائل نبودند؛ همان زنانی که وجودشان مقدمه پدیدآیی مردان بود. در این زمانه دشوار فرهنگی، یکی از اهداف اساسی رسالت پیامبر اعظم (ص)، تغییر پندارهای نادرست و توجه دادن همگان به جایگاه والای زنان و دختران در جامعه بود. این تلاش فرهنگی، پس از چند سال به بار نشست و با تولد دختری بهشتی که خداوند به پیامبر هدیه داده بود، به اوج رسید. دختری که از مردان بسیاری گوی سبقت در فضیلت و کمال ربود و لقبی جاودانه یافت: «برترین زن هستی». از برکت این کوثر الهی و به مدد الگوگیری از آن حضرت، نگاه جامعه اسلامی به زنان و دختران اصلاح شد و پس از آن، دختران دیگری یکی پس از دیگری جاده تکامل و تعالی را سپری کردند و فاطمه‌گونه، پای در مسیر عصمت و پاکی نهادند که یکی از آن مهتران، فاطمه معصومه (س) دختر پاک نهاد امام هفتم و خواهر محبوب امام رضا (ع) است که به یمن قدومش، «روز ملی دختران» در ایران اسلامی بسان ستاره‌ای در آسمان، در تقویم ملی درخشیدن گرفت. تولدش گرامی باد!

جایگاه دختران در روایات
در کتاب‌های روایی اصیل شیعه، بخش‌های جداگانه‌ای درباره دختران و جایگاه آنان آمده است. برای نمونه، در کتاب شریف کافی «باب فضل البنات؛ درباره فضیلت دختران»، در وسائل الشیعه بابی به نام «باب استحباب طلب البنات و اکرامهن؛ مستحب بودن طلب دختر از خداوند و تکریم دختران»، و «باب زیاده الرقه علی البنات و الشفقه علیهن اکثر من الصبیان؛ درباره دلسوزی و محبت بیشتر به دختران در مقایسه با دیگر فرزندان»، و نیز روایاتی درباره نهی از بد دانستن نوزاد دختر و نیز حرمت آرزوی مرگ دختران، وارد شده است که نشان دهنده توجه والای اسلام به دختران است.

روایات
پیامبر اعظم(ص):‌
بهترین فرزندان شما دختران هستند. / مستدرک­ الوسائل، ج. ۱۵، ص. ۱۱۶، ح. ۱۷۷۰۸.

پیامبر اعظم (ص):‌
هرکه را دختری است، خداوند یاری دهنده او، برکت بخش به او و آمرزنده او خواهد بود. / همان، ح. ۱۷۷۰۲

پیامبر اعظم (ص):‌
مهر ویژه خداوند بر پدر دختران باد. دختران مبارک و دوست داشتنی‌اند و پسران بشارت دهندگانند و دختران باقیات صالحاتند. / همان، ح. ۱۷۷۰۰.

پیامبر اعظم (ص):‌
هر خانه‌ای که در آن دختر باشد، هر روز دوازده برکت و رحمت از آسمان ارزانی‌اش می‌شود و زیارت فرشتگان از آن خانه قطع نمی‌گردد، در حالی که در هر شبانه روز برای پدر آن دختران عبادت یک‌سال نوشته می‌شود. / همان، ح. ۱۷۷۰۹.

پیامبر اعظم (ص):‌
هر کس سرپرستی دو یا سه دختر را داشته باشد، با من در بهشت خواهد بود. / همان، ح. ۱۷۷۰۱.

در روایات آمده است:
به پیامبر خدا (ص) بشارت تولد دختری دادند. حضرت با نگاهی به چهره اصحاب دریافت که آن‌ها از این خبر ناخرسندند؛ از این روی فرمود: شما را چه شده، گلی به من داده شده که او را ببویم و روزی‌اش بر عهده خداوند متعالی است. / من لایحضره ­الفقیه، ج. ۳، ص. ۴۸۲، ح. ۴۶۹۳.

امام صادق (ع):‌
پسران نعمتند و دختران حسنه و نیکی، و خداوند از نعمت‌ها می‌پرسد، ولی بر نیکی‌ها پاداش می‌دهد. / الکافی، ج. ۶، ص. ۵، ح. ۱۲.

امام صادق (ع):‌
آنکه سرپرستی دو دختر را عهده دار شود، این کار او را از آتش و عذاب باز خواهد داشت. / من لا یحضره­ الفقیه، ج. ۳، ص. ۴۸۲، ح. ۴۶۹۹.

امام صادق (ع):‌
آنگاه که مردی صاحب دختری شد، خداوند فرشته‌ای به سوی نوزادش روانه می‌کند که بال بر سر و سینه او کشد و گوید: کودکی ضعیف آفریده شده است. انفاق کنندگان بر او از سوی خداوند یاری خواهد شد. / همان، ح. ۴۷۰۰.

امام رضا (ع):‌
خداوند بر دختران مهربان‌تر از پسران است و هر کسی بانویی از محارم خود را شاد کند، روز قیامت از سوی خداوند شاد می‌گردد. / الکافی، ج. ۶، ص. ۵، ح. ۷.
ابراهیم اخوی

ضمن تبریک روز دختر، امیدواریم مجموعه مقاله در مورد روز دختر توانسته باشد، رضایت شما را جلب کند. لازم به ذکر است، در مقالاتی که خواندید به تناسب مخاطبان و نیاز آنها در متن اصلی تصرف و تلخیص صورت گرفته بود. از طریق ارسال نظر برایمان بنویسید کدام مقاله را مفیدتر از بقیه می‌دانید.
منبع : http://setare.com/


[ بازدید : 15295 ] [ امتیاز : 1
]

مطالب مرتبط

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر