هرگز سر هیچ شخصی را لمس نکنید

آسیای جنوب شرقی مهد کشورهایی است که آیین بودایی محبوب ترین دین آنها است. در آیین بودایی، سر انسان مقدس در نظر گرفته شده است، و شما باید از دست زدن به سر شخصی که او را نمی شناسید خودداری کنید، زیرا ممکن است به عنوان توهین تلقی شود.

آسیای جنوب شرقی و کارهای ممنوعه

به خدایان بی احترامی نکنید

فرقی نمی کند بودا ، الله یا هر خدایی که میشناسند باشد، به هر کشوری که سفر می کنید باید مراقب باشید در خانه آنها به خدا یا خدایان آنها بی احترامی نکنید. دین و مذهب بخش بزرگی از زندگی مردم است و توهین به مذهب آن ها می تواند دردسر ساز باشد. در کشور های آسیای شرقی باید مراقب باشید از مجسمه های خدایان آن ها بالا نروید یا روی آن ها ننشینید، در مورد مجسمه بودا باید همیشه در زیر آن قرار بگیرید نه بالای آن.

جنوب شرقی آسیا

در مورد سلطنت صحبت نکنید

چهار کشور تایلند، برونئی، مالزی و کامبوج در جنوب شرق آسیا دارای حکومت سلطنتی می باشند. بهتر است از صحبت کردن در مورد آنها اجتناب کنید و این نکته را همواره به عنوان یک قاعده کلی در ذهن خود نگه دارید. در کشورهایی مانند تایلند، طرفداران افراطی پادشاه بسیار زیادند و به شدت مورد احترام آنها قرار دارد و قوانین سختگیرانه ای وجود دارد که در صورت شنیدن سخن منفی از شما در ارتباط با سلطنت برای شما مشکل ساز خواهد بود.

آسیای جنوب شرقی

درباره دولت صحبت نکنید

هنگامی که در حال گشت و گذار و بازدید در یک کشور زیبا هستید صحبت درمورد دولت و سیاست گزینه ای بسیار خسته کننده است، علاوه بر این صحبت درمورد دولت نیز مانند صحبت در رابطه با حکومت در این کشور ها است. سعی کنید از صحبت راجع به اینگونه مسائل در خیابان های این کشور ها خودداری کنید که دچار مشکل جدی در سفرتان نشوید.

بدون تجربه قبلی موتورسیکلت سوار نشوید

راندن موتورسیکلت بدون گواهی نامه نه تنها غیر قانونی است بلکه بسیار احمقانه است. آسیای جنوب شرقی جاده های بسیار خطرناکی دارد و هزاران گردشگر هر سال به علت بی تجربه بودن در جاده های این کشور ها دچار سوانح مختلف می شوند. علاوه بر این، تاکسی در این مناطق ارزان است. پس از تاکسی استفاده کنید.

کارهای ممنوعه در آسیای جنوب شرقی

بدون کلاه موتور سواری نکنید

شما ممکن است موتورسوار حرفه ای باشید یا فکر کنید که چون مسافر هستید، به کلاه ایمنی نیازی ندارید، اما استفاده از آن الزامی است. اگر تاکسی ها یا موتورسیکلت ها با سرعت از تمام جهات به سمت شما نیایند، جاده های بی کیفیت این کشورها شما را نقش بر زمین می کند ، و یک کلاه ایمنی می تواند از بدترین اتفاقات جلوگیری کند و جان شما را نجات دهد.

آسیای جنوب شرقی و کارهای ممنوعه

دستمال کاغذی خود را در سرویس بهداشتی نیاندازید

بسیاری از سیستم های سرویس بهداشتی در آسیای جنوب شرقی برای اینکه دستمال کاغذی را با خود به داخل بکشد ساخته نشده است، که می تواند به برخوردهای احتمالا نابهنجار و جریمه های گران قیمت منجر شود. با اینکه ممکن است برخی مکان ها سیستم های توالت و لوله کشی مدرن داشته باشند، رفتار عاقلانه این است که آن را نزد خود نگه دارید و به سطل زباله نزدیک ببرید و بیاندازید.

کارهایی که هرگز نباید در آسیای جنوب شرقی انجام دهید!‏

از آب آشامیدنی شهری ننوشید

نوشیدن آب شیرین در آسیای جنوب شرقی یکی از کارهایی است که نباید انجام دهید. جدا از این که آب خود تمیز نیست و فرسودگی لوله های قدیمی نیز باعث آلوده شدن آب می گردند، نوشیدن آب آشامیدنی مستقیم از شیر آب باعث بیماری می شود. خوشبختانه، بطری های آب آشامیدنی و معدنی به اندازه کافی ارزان است و براحتی می توانید تهیه کنید.

کارهای ممنوعه در آسیای جنوب شرقی

فریاد نزنید

فریاد زدن چه در هنگام صحبت در خیابان باشد چه در هنگام صحبت با شخص دیگر در مکانهای عمومی کاری ناپسند است. اگر ناراحت یا تحت فشار هستید، حفظ خونسری و لبخند زدن بهترین راه برای مقابله با هرگونه مشکل احتمالی است و مانع بروز آنها می شود. همچنین فریاد زدن در خیابان یک راه عالی برای جلب توجه نادرست است!

آسیای جنوب شرقی و کارهای ممنوعه

لباس نامناسب نپوشید

همه می دانند شما در تعطیلات هستید و می خواهید از سفر خود لذت برده و راحت باشید اما نیاز است پوشش مناسبی داشته باشید. کشورهای بودایی و مسلمان زمانی که بحث لباس باشد معمولا پوشیده و قابل احترام هستند، بنابراین سعی کنید که ظاهر شما هم نزدیک به مردمان محلی این کشور ها باشد. در آسیای جنوب شرقی به یاد داشته باشید زمانی که در معابد آن ها هستید، لباستان پوشیده باشد تا دچار مشکل یا بحث با بومیان آن جا نشوید.

در تاکسی های بدون تاکسی متر سوار نشوید

رانندگان تاکسی در اینجا علاقه خاصی به سوار کردن گردشگران و افراد تازه وارد به کشورشان را دارند تا آن ها را تشویق به سفر طولانی در روز کرده و هزینه زیادی از آن ها بگیرند. به همین دلیل پس از سوار شدن از آنها بخواهید تاکسی متر خود را روشن کنند، نه تنها هزینه کمتری خواهید داشت، بلکه باعث می شود که رانندگان نیز در آینده این کار را تکرار کنند. یک انقلاب مسافرتی!

کارهای ممنوعه در آسیای جنوب شرقی

از وسایل ارزشمند خود چشم برندارید

مثل خیلی از کشورهای دنیا در آسیای جنوب شرقی نیز افرادی وجود دارند که به دنبال درامد سریع هستند و با نگاهی به آیفون جدید براق شما در کمین ایستاده اند. آن را بیرون نگه ندارید و زمانی که استفاده شما از آن تمام شد آن را در کیف یا جیب خود قرار دهید تا خیالتان از بابت اینکه در معرض دید دزد ها قرار ندارید راحت باشد، اما بدانید در این کشورها همواره خطر دزدی های کوچک در اماکن شلوغ وجود دارد. پس مراقب باشید تا سلفی هایتان با فیل ها را از دست ندهید !

شب ها در خیابان ها تنها پرسه نزنید!

تنها در خیابان ها قدم زدن در شب حتی در محله و شهر خودتان نیز می تواند خطراتی را در پی داشته باشد، در کشوری نا آشنا که خیابان های آن را نمی شناسید بسیار پرخطر تر خواهد بود. در جایی که شما تنها هستید و کسی برای کمک کنارتان نیست ممکن است هر اتفاقی برایتان بیافتد. همواره در کنار دوستان یا بقیه همسفر هایتان باشید و برای بازگشت به محل اقامت خود از تاکسی استفاده کنید. کمی هزینه بیشتر ارزش امنیت شما را دارد.

به طور کلی، هیچ کاری را تنها انجا ندهید!

آسیای جنوب شرقی ذاتا جای خطرناکی نیست، اما با فعالیت های دسته جمعی مانند مهمانی ها، پیاده روی در میان جنگل ها و موتورسواری ها، که یک اشتباه ممکن است آخرین اشتباه زندگیتان باشد باید بسیار مراقب باشید. اگر زمانی که اتفاق ناگواری برایتان رخ دهد تنها باشید، ممکن است زمان زیادی بگذرد تا کسی برای کمک به شما برسد یا کسی برای شما درخواست کمک کرده و تماس اضطراری برقرار کند. اگر همراه با گروه گردشگران سفر کنید، همواره امنیت بیشتری خواهید داشت و افرادی نزدیک شما هستند که مراقب شما باشند.

پای خود را به سمت کسی نشانه نگیرید

در حالی که در فرهنگ بودایی سر انسان مقدس است، پاها به عنوان کم ارزش ترین نقطه در بدن نظر گرفته می شوند. درنتیجه، باید مراقب باشید که پاهای برهنه خود را به سمت مردم نشانه نگیرید زیرا این کار بسیار بی ادبانه تلقی می گردد. پس هنگام بالا آوردن پاهایتان مراقب باشید!

... و همچنین هیچگاه با دستتان کسی را نشانه نگیرید

در کشورهای جنوب شرقی آسیا اشاره کردن به مردم با دستانتان امری غیر مودبانه تلقی می گردد. معمولا این کار گونه ای جرم در نظر گرفته شده و خواندن اخبار در روزنامه ها راجع به قربانیانی که با دستشان به مجرمان دستگیر شده اشاره می کنند، در این کشور ها رایج است. بنابراین مراقب باشید، حتی برای نشان دادن شخصی که بهترین غذای خیابانی در آن جا را درست می کند هم باید حواستان را جمع کنید!

از دست چپ خود استفاده نکنید

همانطور که توضیح دادیم، در بسیاری از کشورهای آسیای جنوب شرقی، در سرویس های بهداشتی دستمال کاغذی به ندرت وجود دارد. اغلب برای نظافت شخصی از دست استفاده می کنند. در نتیجه، دست دادن و یا ارائه پول با دست چپ خود را بی ادبانه در نظر می گیرند، پس مطمئن شوید که از دست راست خود استفاده می کنید.


در اماکن مقدس کفش نپوشید

کفش پوشیدن در یک معبد یا محل مقدس به عنوان بی احترامی در نظر گرفته می شود، بنابراین اطمینان حاصل کنید که کفش های خود را قبل از ورود به ابن مکان ها از پا در می آورید.


چتر یا کت بارانی خود را فراموش نکنید

در جنوب شرق آسیا، آب و هوا بسیار غیر قابل پیش بینی است؛ یک دقیقه آسمان آبی و آفتابی است، دقیقه ای بعد باران شدیدی شروع به باریدن می کند. هیچگاه اتاق را بدون چتر یا کت بارانی ترک نکنید.


اگر به یکی از این مناطق سفر کرده‌اید و تجربیات این چنینی داشته‌اید، سفرنامه‌تان را بنویسید و برایمان ارسال کنید تا هم در مسابقه سکند شرکت کنید و هم تجربه‌هایتان را با دیگران به اشتراک بگذارید!

منبع : theculturetrip